ساخت و تولید Manufacturing and Production

فرایند خمکاری فرایند شکل دهی   Bending process 

 

 

به دسته ای از فرایندهای شکل دادن سرد گفته می شود که در این فرایند ورق های فلزی تحت خمش قرارگرفته وزاویه دار می شوند.

 

 در این فرایند تنش اعمالی بیش از تنش های تسلیم وکمتر از تنش های کشش نهایی قطعه می باشد

 

 

درخمکاری می توانیم  برای جلوگیری از  آسیب به قطعه  از روش  سنبه و ماتریس استفاده کرد 

با کاهش شعاع خم یا افزایش ضخامت میله فاز در معرض تنش های کششی بزر گی قرار خواهد گرفت

هرگاه تنش های کششی بیشتر از تنش های فشاری شود قطعه کار خواهد شکست

باید تنش های کششی سطح خارجی را برای جلوگیری از شکست در یک حد مجاز نگه داشت

 

فرایند برگشت فنری در خمکا ری

فرایند لبه دار کردن درخمکاری

انواع خمکاری

Bending Animation

Springback Animation

 توضیحات کامل در مورد فرآیند خمکاری در ادامه مطلب

 

همچنین فایل پاور پوینت فرایند خمکاری در ادامه مطلب برای دانلود وجود دارد

 

    

 

 

 

ساخت و تولید

 MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 


 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 

اصول شکل دهی فلزات     فرایند شکل دهی چرخشی(اسپینینگ)  Spinning processes


تعریف

شکل دهی چرخشی به دسته ایی از فلزی گفته میشود که در آن قطعات متقارن محوری توسط یک سنبه دوار که دارای سرعت چرخشی زیادی است ویک ابزار مدور یا غلطک شکل داده می شوند. به ديگر بيان شكل دادن چرخشي عبارت است از شكل دهي قطعاتي كه روي يك سنبه يا شاه ميله همراه با يك ابزار يا غلطك داراي تقارن چرخشي هستند.

تاريخچه  

اسپينينگ يكي از قديمي ترين فرايند هاي  توليد  محدود  و دسته اي براي قطعات متقارن و تو خالي مي باشد كه بسيار اقتصادي و ارزان مي باشد . اسپينينگ توسط مصريان با ستان براي ساخت بشقاب هاي نقره اي مورد استفاده قرارگرفته شده بود . اما استفاده صنعتي از اسپينينگ فلزات در ابتداي قرن دهم ميلادي توسط چيني ها اغاز شده است .و اين صنعت اولين بار در سال 1340 ميلادي به جهان غرب معرفي شد تا اينكه در سال 1840م اين روش توليد وارد صنعت امريكا شد.

 

در ادامه ی مطلب

(((((( در فایل پاورپوینتی که در ادامه ی مطلب آمده  در مورد فرایندهای شکل دهی چرخشی توضیحاتی کامل داده شده است که بعضی از عنوانهایی که در مورد آنها همراه با شکل مربوط توضیح داده شده در زیر آمده است....

انواع فرایند شکل دهی چرخشی

انواع روشهای اسپينينگ

كاربردها و محصولات اسپينينگ

لوازم خانگي: ظروفي همچون :ديگ ،ليوان ، پارچ ، قابلمه و..... .و ظروف تزييني همچون : گلدان ، جام و.....

صنايع هواپيما سازي  :  ساخت برخي از قطعات هواپيما مانند ورودي هواي توربو جت و .....

صنايع خودرو سازي: انواع پولي هاي تسمه خور و رينگ تايرها و...با روش هاي اسپينينگ قابل توليد هستند

صنايع نظامي :بدنه ي برخي موشك ها ،كلاهك آيروديناميكي برخي راكت ها و محفظه ي احتراق موتور انواع موشك ها و......

ساير محصولات: انواع قطعات صنعتي ، انواع كپسول هاي گاز مايع، ديش هاي انتن ماهواره و.......

اسپينينگ دستي 

جنس هاي مختلفي كه قابليت اسپينينگ را دارند

ماشين هاي اسپينينگ دستي ))))))

 


ساخت و تولید

 MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 

 


ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

  

 

فرآیند تولید فنر  spring        فیلم مستند فرآیند تولید فنر  spring                        

 

 

ساخت و تولید

 MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

برای دانلود فیلم بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

ماشین تراش Lathe

 

تاریخچه ماشین تراش

ماشین های تراش که ابتدایی ترین نوع ماشینهای افزار بشمار می روند، تاریخچه آن بین قرن 17 و 18 شروع شده که در ابتدا معمولی ترین و یا قدیمی ترین روش تراش، تراشیدن چوب بوسیله درخت بوده است. بدین معنی که دو سر چوب را بین دو درخت قرار داده و یک طناب به شاخه درخت بسته و آنرا حول چوب مورد نظر پیچیده و طرف دیگر طناب را شخص دیگری گرفته  و با دست طناب را به حرکت در می آورد شخص دومی که در طرف مقابل قرار گرفته با رنده چوب را می تراشید این قدیمی ترین روش تراش چوب بوده است.

 اولین ماشین تراش در سال 1740 در فرانسه ساخته شد. در این ماشین وسیله چرخش محور اصلی بوسیله دست بود، یک دست گرداننده محور آن ( محور کار ) مستقیما روی  دستگاه که به محور اصلی متصل است توسط دو چرخ دنده ساده به میله پیچ بری متصل می باشد قرار گرفته است. در این نوع ماشین برای تعویض چرخ دنده های متفاوت جهت پیچ تراشی پیچ های متفاوتی پیش بینی شده بود.

در سال 1796 یک انگلیسی به نام فیدمن برای اولین مرتبه ماشین تراشی ساخت که دارای میله پیچ بری بود،  که با عوض کردن چرخ دنده های روی محور اصلی و محور پیچ بری می توانست  پیچهای مختلفی را بسازد.

در سالهای 1800 و 1830 در ایالات متحده امریکا ماشینهای تراشی ساخته شد که با بدنه چوبی و پایه آهنی مجهز بود.درسال 1836 شخصی به نام پانتون در ماساچوست آمریکا ماشین تراشی با میله پیچ بری ساخت. در سال 1853 شخصی به نام فریلند در نیویورک ماشین تراشی با ریلهایی بطول 20 فوت که کارهایی به قطر 10 اینچ را می توانست بتراشد ساخت بدنه آهنی و درشت آن جایگاه چرخ دنده های تعویضی بود.

بعد از مدتی ماشینهای بهتری از نظر قدرت و دورهای بیشتری ساخته شد که بنام ماشینهای تراش جعبه دنده ای معروف است . این ماشینها دارای جعبه دنده دور و نیز جعبه بار می باشد. که به آسانی می توان ماشین را خودکار نمود و کارهای مختلف را تراشید.

قسمتهای مهم کنترل و تنظیم کننده ماشین تراش

چرخ دستی حامل سوپرت طول

این چرخ دستی در قسمت جلو قوطی دستگاه حامل سوپرت طولی قرار دارد که می توان بوسیله آن دستگاه حامل سوپرت طولی را در طول بین دستگاه مرغک و دستگاه حرکت داد. وظیفه اصلی این چرخ دستی تنظیم و قرار دادن ابزار برش در هر قسمت دلخواه است، قبل از اینکه به کار بار خود کار داده شود.

چرخ دستی دستگاه مرغک

بوسیله چرخ دستی دستگاه مرغک می توان محور آنرا تغییر مکان داد. چرخش آن معمولا با دست صورت می گیرد. با چرخاندن چرخ دستی ، مرغک ثابت محور می تواند داخل جا مرغک که در پیشانی سمت راست قطعه کار قرار دارد جابگیرد. بعلاوه چرخش چرخ دستی موافق عقربه ساعت نیز سبب می گردد که محور (مرغک در داخل محور محکم شود.) بسمت قطعه کار جلو برود. از طرف دیگر در صورت سوار کردن مته در داخل محور دستگاه مرغک ضمن چرخاندن دسته آن می توان، در پیشانی کار سوراخ و یا مته مرغک زد .

 

در ادامه ی مطلب ........

 

((((((((  قسمتهای مهم کنترل و تنظیم کننده ماشین تراش

کنترل بار- سوپرت دستی صفحه مخروطی تغییر محور اصلی -جدول مقدار پیشروی رنده

وظیفه اصلی ماشین تراش-اساس ماشینهای تراش- نیروهائیکه بر ابزار برش اثر می گذارند-سرعت برش مناسب برای هر ماشین به عواملی بستگی دارد-مقدار سرعت برش از فرمول..... به دست می آید-تعیین دور ماشین توسط دیاگرام-

 

انواع ماشین های تراش و ساختمان آنها

ماشین تراش کوچک مرغک دار.ماشین های تراش ابزار سازی-ماشینهای تراش معمولی نرم شده- ماشین های تراش با قطر کارگیر و طول زیاد-ماشین تراش پیشانی تراش-ماشین تراش عمودی

اجزاء اصلی ماشین تراش و وظیفه هریک

 ریل (میز)ماشین- دستگاه یاطاقان محور اصلی (پیش دستگاه با جعبه دنده سرعت)-دستگاه مرغک- دستگاه حامل سو پرت- جعبه دنده بار (گیربکس) 

     

فایل آماده PPT پاور پوینت power point همین مطلب ))))))))

 

ساخت و تولید

 MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

 

 

برای دیدن بقیه متن و همچنین برای دانلود فایل آماده  power point همین مطلب بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 

فرآیند تولید اره  saw        فیلم مستند فرآیند تولید اره  saw                        

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فیلم بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

مهندسی ساخت و تولید-گرایش ساخت وتولید

اهمیت ساخت و تولید - قابلیت و ویژگی‌های یک فارغ التحصیل رشتهٔ ساخت و تولید 

 

لیست دروس تخصصي  رشته ساخت و توليد 


 

مهندسی ساخت و تولید، ساخت و تولید، «رشته‌ای از مهندسی است که به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه‌های مهندسی را در پروسه‌های تولید و شیوه‌های تولید را در صنعت بفهمد، به کار گیرد و کنترل کند. و به توان برنامه‌ریزی در فرایندهای تولید نیازمند است تا درباره ابزارها، روندها و ماشین‌آلات و تجهیزات تحقیق کند و آنها را بهبود بخشد و امکانات و سیستم‌ها را برای تولید فراورده‌های با کیفیت و هزینه بهینه یکی کند.»   بنابراين مي توان گفت كه گرايش ساخت و توليد به زمينه هاي كاربردي مهندسي مكانيك مي پردازد. فارغ‌التحصيلان اين دوره مي‌توانند تا مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در داخل يا خارج از كشور ادامه تحصيل دهند.

مهندسان ساخت و تولید سنسورهای به کار رفته در کیسهٔ هوای خودروی شما، نوک چاپ در چاپگر، و کلید اپتیک در تلفن همراه شما را می سازند. آن‌ها همچنین در زمینهٔ تولید موتورهای جت کوچک، تلسکوپ‌های پیشرفته، سمعک‌های درون گوشی، ریزپردازنده ها، و نیز تولید سبز مشغول به فعالیتند. دانش‌آموختگان این رشته یاد می‌گیرند چگونه از طریق میکروماشین کاری بر روی نوک یک سوزن بنویسند، رباتی را کنترل کنند، به کمک رایانه مدل‌های سه بعدی پیچیده بسازند و یک طرح را به یک ماشین پرسرعت انتقال دهند تا آن را بسازد.

اهمیت 

تمامی فراورده‌ها از هواپیما و خودرو تا رایانه و اسباب بازی باید تولید شوند . مهندسی ساخت و تولید دانش و هنر ساختن فراورده‌های با کیفیت با هزینهٔ منطقی است . ساخت و تولید شامل اجزایی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی موادو مهندسی صنایع است. بخش‌های اصلی ساخت و تولید روندهای تولید، برنامه ریزی، کنترل کیفیت، طراحی ابزار،رباتیک، طراحی به کمک کامپیوتر و تولید به کمک کامپیوتر را شامل می‌شود.

مهندسان ساخت و تولید روش ساخت فراورده را طراحی می‌کنند . آن‌ها باید به اندازهٔ کافی با روش‌های متنوع تولید مانند برش فلزات، شکل دهی، مونتاژ، بازرسی و تست آشنا باشند تا بتوانند روند تولید را طرح ریزی کنند و برای یافتن بهترین شرایط کارکرد تحقیق کنند . ممکن است آنها ابزارها و ماشین‌های مخصوصی طراحی کنند و برای بهبود بخشیدن به روش‌های تولید کنونی نو آوری هایی به خرج دهند . آنها استانداردهای کارها را تعیین می‌کنند و مراحل تولید را هماهنگ می‌کنند تا روند همواری را از دریافتن مواد اولیه تا صادر کردن قطعات ساخته شده تضمین کنند . آنها باید تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات را در یک سیستم که فراورده‌های با کیفیت را به طور کارامد تولید می‌کند، به خوبی متحد کنند .

قابلیت‌ها 

از ویژگی‌های یک فارغ التحصیل رشتهٔ ساخت و تولید می‌توان به درک وی نسبت به روندهای تولید، اصول طراحی و تولید، آشنایی با مواد و تحلیل مدل‌های تولیدی اشاره کرد. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت فارغ التحصیل این رشته تأثیر روندهای متفاوت تولید را بر روی ویژگی‌های ماده درک می‌کند . قدرت انتخاب و به کار گیری مواد را داراست و در این زمینه خود مبتکر آزمایش‌ها و پژوهش‌های گوناگون است . او می‌تواند با تهیهٔ نقشه‌های دو بعدی و یا مدل‌های سه بعدی و نیز جداول اطلاعات به دست آمده را منتقل کند . به طور کلی انتظار می‌رود مهندسان ساخت و تولید بعد از فارغ التحصیلی قابلیت‌های زیر را به دست آورده باشند :

  • یک مهندس ساخت وتولید قادر است از دانش خود در ریاضیات، علوم پایه و علوم مهندسی برای حل مسائل مهندسی ساخت وتولید به خوبی استفاده کند .
  • یک مهندس ساخت و تولید قادر است آزمایش‌های مورد نظر خود را طراحی کند و نتایج آن را به خوبی تشریح کند .
  • قادر است وسیله‌ها، سیستم‌ها یا روند هایی را طراحی کند که مشخصات داده شده را ارضا کند .
  • قادر است با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مربوطه برای طراحی، تحلیل و جمع آوری اطلاعات به خوبی کار کند .
  • قادر است با رسانه‌های نوشتاری، گفتاری یا تصویری، ایده‌های خود را به خوبی به دیگران انتقال دهد .
  • قادر است برای تحلیل یک مسئلهٔ مهندسی به عنوان عضوی از گروه به خوبی فعالیت نماید .
  • قادر است مسئولیت حرفه‌ای یک مهندس و این که چگونه مسائل مهندسی بر ایمنی، اقتصاد، اخلاق، سیاست، جامعه و مسائل فرهنگی تأثیر می گذارد، را درک کند .
  • درک می‌کند که همواره باید به دنبال دانش باشد تا اطلاعات خود را به روز نگه دارد .
     

گرايش ساخت وتولید

  اين رشته در مقاطع كارداني و كارشناسي به دو گرايش قالب سازي و ماشين ابزار تقسيم مي شود و در مقاطع تحصيلات تكميلي به سه گرايش سيستمهاي توليد صنعتي، شكل دهي فلزات و (در برخي از دانشگاه ها مكاترونيك) تقسيم مي گردد.

  هدف تربيت كارشناساني است كه با به كاربردن تكنولوژي مربوط به ابزارسازي، ريخته گري ، جوشكاري، فرم دادن فلزات ، طرح كارگاه يا كارخانه هاي توليدي آماده كار در زمينه ساخت و توليد ماشين آلات و صنايع (كشاورزي ، نظامي، ماشين سازي، ابزارسازي ، خودروسازي و ... ) باشند. فارغ التحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در صنايعي مانند ماشين سازي، ابزارسازي، خودروسازي ، صنايع كشاورزي، صنايع هوايي و تسليحاتي به ساخت و توليد ماشين آلات، طراحي كارگاه و يا كارخانه توليدي بپردازند و نظارت و بهره برداري و اجراي صحيح طرحها را عهده دار شوند. داوطلبان اين رشته بايد در دروس رياضي، فيزيك و مكانيك از آگاهي كافي برخوردار باشند. همچنين درك دروس پايه مانند استاتيك و مقاومت مصالح براي درك دروسي مانند ارتعاشات ديناميك، ديناميك ماشين، ارتعاشات ماشين و ابزار و غيره ضروري است. دروس اين دروه شامل مطالبي در مورد نحوه توليد، طراحي قالبهاي پرس، طراحي قيد و بندها، كار و برنامه ريزي با ماشينهاي اتوماتيك، اصول كلي و نحوه كار با ماشينهاي دستي و تعمير و نصب تمام سرويسهاي صنعتي مي باشد و درصد نسبتا بالايي از آنها به صورت عملي ارائه مي گردد. داوطلب بايد سالم باشد تا بتواند كارهاي كارگاهي را به خوبي انجام دهد و استعداد كارهاي فني را داشته باشد. با توجه به خودكفايي صنايع كشور اين رشته داراي بازار كار خوبي است.
 

  يك قطعه بايد به چه روشي ساخته شود تا داراي توليدي سريع و ارزان و همچنين كيفيت مناسب و وقت و كارايي مطلوب باشد؟ پاسخ به اين سوال مهم بر عهده مهندسان گرايش ساخت و توليد است. چرا كه يك مهندس ساخت و توليد به مسائل مربوط به ساخت بهينه و توليد با كيفيت بالا مي‌پردازد. در واقع اين گرايش بيشتر به مشكلات و معضلات ساخت و توليد مي‌پردازد و در نتيجه نسبت به دو گرايش حرارت و سيالات و طراحي جامدات عملي‌تر است و دو گرايش فوق جنبه علمي‌تر دارند.
 

  ليست دروس تخصصي ساخت و توليد

  دروس تخصصي كه براي رشته ساخت و توليد ارائه مي شود، عبارتند از: طراحي قالب پرس، ماشينهاي كنترل عددي، سيستمهاي اندازه گيري (مترولوژي)، توانايي ماشينكاري ، اونيورسال، توليد مخصوص، هيدروليك و پنوماتيك، تست غير مخرب، طراحي قيد و بند، تكنولوژي پلاستيك، كامپوزيت، ريخته گري، شكل دهي فلزات، قالبهاي آهنگري (فورج)، طراحي و توليد به كمك كامپيوتر CAD/CAM ، جوشكاري تخصصي ، متالورژي، عمليات حرارتي، كاربرد برق، مديريت توليد، كنترل كيفيت، اتوماسيون، طراحي كارخانه و ... كه همه اين دروس داراي آزمايشگاه و يا كارگاه نيز مي باشند كه همزمان با گذراندن درس به صورت تئوري، بخش عملي نيز به صورت كارگاهي يا آزمايشگاهي انجام مي گيرد، در نتيجه دانشجويان از نزديك با واقعيات عملي دروس از نزديك آشنا مي شوند. 
 


 

طراحی قالب پرس: در اين مبحث به روشهاي گوناگون شكل دهي ورق و محاسبات مربوطه پرداخته مي شود. به طوريكه مي توان از قالبهاي ساده برش تا قالبهاي پروگرسيو براي قطعات پيچيده را طراحي كرد. بدنه اتومبيل ها، تيغه ماشين هاي ريش تراش و اكثر قطعاتي كه از ورق تشكيل شده اند را با قالب پرس شكل مي دهند.

 

شكل: قالب پرس ساده براي سوراخكاري ورق

سيستمهاي اندازه گيري (مترولوژي ): اين سيستمها در تعيين دقت قطعه اهميت دارند. در اين مبحث از روش هاي مختلف اندازه گيري قطعات صحبت مي شود كه از ساده ترين وسيله كوليس تا پيچيده ترين دستگاه هاي CMM صحبت به ميان مي آيد.

شكل: دستگاه CNC براي اندازه گيري قطعات پيچيده 

اونيورسال: اولين دستگاه مورد استفاده توسط مهندسين ساخت و توليد، دستگاه ماشين تراش اونيورسال مي باشد كه با اين دستگاه مي توان اكثر قطعات ساده و متقارن را با دقت مناسب توليد كرد. 

  شكل: ماشين تراش اونيورسال 

توانايي ماشينكاري: براي اينكه بتوان حداكثر راندمان در يك دستگاه تراشكاري يا ماشين كنترل عددي يا حتي دستگاه سنگ زني وجود داشته باشد و يا براي محاسبه نيرو و زمان و هزينه توليد قطعه، نياز به يادگيري تئوري هاي مربوط به اين روش هاي شكل دهي مي باشد كه در اين مبحث ارائه مي شود.

 

ماشين هاي كنترل عددي: براي توليد قطعات پيچيده با دقت بالا از اين سيستم استفاده مي شود. به طوريكه با استفاده از دستوراتي كه به صورت كد به ماشين داده مي شود، بار برداري از قطعه كار انجام مي گيرد. با اين دستگاه ها مي توان حتي پره هاي توربين را كه شكل 3 بعدي پيچيده اي دارند، تراشكاري كرد.

 

  شكل: نمونه اي از دستگاه فرز CNC

توليد مخصوص: با پيشرفت علم و نياز براي توليد قطعات با شكل هاي پيچيده و يا نياز براي ماشينكاري قطعاتي با ويژگيهاي خاص كه با روش هاي سنتي امكان پذير نمي باشد، از اين روش استفاده مي شود. مثلا براي ماشينكاري شيشه كه از ماشينكاري اولتراسونيك استفاده مي شود و يا برش سنگ هاي بزرگ كه از جت آب با پودر ساينده استفاده مي كنند و يا دستگاه اسپارك كه براي ماشينكاري فلزات بسيار سخت استفاده مي شود.

 

  شكل: دستگاه واير كات كه فلز را با استفاده از سيم و جرقه هاي ناشي از آن برش مي دهد.

  

  شكل: شكل يك اژدها كه توسط برش با آب روي ورق با ظرافت زياد ايجاد شده است. 

ريخته گري: اينجا علم مربوط به طراحي قالب و نحوه ريخته گري فلزات چه به صورت ثقلي و چه به صورت دايكست و يا حتي روش هاي ديگر مانند ريخته گري دقيق بررسي مي شود.

 

  شكل: نمونه اي از قطعه براي بدنه موتور كه دايكست توليد شده است.

هيدروليك و پنوماتيك: با استفاده از تجهيزات و علم مربوط به هيدروليك و پنوماتيك مي توان سيستم هاي ساده اتوماسيون مانند باز و بسته شدن در اتوبوس با يك دكمه تا سيستم هاي پيچيده اتوماسيون در خط توليد هاي بزرگ را طراحي نمود.

  

  شكل: نمونه اي از چرخ پنوماتيكي

تست غير مخرب: اين علم براي بازرسي قطعات، بدون آسيب رساندن به آنها مي باشد. براي مثال پروب التراسونيك را روي قطعه (مانند بال هواپيما) حركت مي دهند تا عيوب آنها را تشخيص دهند زيرا ترك يا عيوب ديگر در داخل قطعه با چشم ديگر قابل تشخيص نيست و به دليل امنيت و اقتصاد امكان شكستن قطعه براي بررسي عيوب نمي باشد، با وجوديكه با چشم غير مسلح فقط عيوب بزرگ ديده مي شود. 

 

  شكل: ترك آشكار شده توسط تست غير مخرب 

قالبهاي آهنگري (فورج): اينجا مباحث مربوط به شكل دادن فلزات تحت نيروي قالب بررسي مي شود. از جمله طراحي قالب هاي فورج و علم جريان مواد بررسي مي شود. با دانستن اينكه خواص مواد با اين روش بهبود ميابد، نياز به اين روش شكل دهي بيشتر احساس مي گردد.

  شكل: قالب فورج

طراحي قيد و بند: براي تكرار پذيري توليد قطعه و يا ماشينكاري قطعات حساس و سخت مثل ماشينكاري روي پره توربين، بايد از قيد و بند براي طراحي آنها استفاده شود.

 

  شكل: نمونه اي از فيكسچر استفاده شده در صنايع خودرو 

تكنولوژي پلاستيك: در اين مبحث كلا" به معرفي مواد پلاستيك و توليد قطعات پلاستيك با روش هاي مختلف بررسي مي شود. در رشته پليمر بيشتر به شيمي پليمر پرداخته مي شود و غير از رشته ساخت و توليد در هيچ رشته اي به تكنولوژي روز پلاستيك پرداخته نمي شود.

  

  شكل: نمونه اي از يك قطعه پلاستيكي  

كامپوزيت: با پيشرفت علم نياز به موادي كه داراي استحكام زياد با وجود وزن خيلي كم باشند، بيشتر شد. اين مبحث تا حدودي بر پايه تكنولوژي پلاستيك مي باشد. در اين مبحث ساخت و مكانيك كامپوزيت ارائه مي شود كه مي توان گفت به روزترين مبحث مي باشد.

 

  شكل: هواپيماي كاملا كامپوزيتي  

طراحي و توليد به كمك كامپيوتر CAD/CAM:مباحث مربوط به اينكه چگونه با نرم افزار هاي كامپيوتري مي توان روش توليد را تسريع داد بحث مي گردد. از جمله آموزش برنامه نويسي در نرم افزار ها نيز در اين مباحث اهميت ويژه اي دارد.

شكل: مسير ماشينكاري كه توسط نرم افزارهای CAD/CAM ایجاد شده است  

  جوشكاري تخصصي: تئوري ها و علم مربوط به جوشكاري و همچنين روش هاي مختلف آن در اين درس گفته مي شود

شكل: جوشكاري زيرآب  

متالورژي: اين مبحث به مهندسين در انتخاب مواد و شناخت مواد بسيار كمك مي كند.

عمليات حرارتي: در اين مبحث علم مربوط به كار روي فلزات ارائه مي شود كه چگونه مي توان استحكام، سفتي، سختي، تغيير شكل و ديگر ويژگيهاي مربوط به فلزات را با توجه به نياز و با استفاده از حرارت تغيير داد.

شكل: ريز ساختار مارتنزيت 

  كاربرد برق: كاربرد و استفاده از تجهيزات برق و نحوه پياده سازي آنها در صنعت در اين مبحث ارائه مي شود

طراحي كارخانه: نحوه چيدمان دستگاه ها، نحوه طراحي فضا و وسايل حمل و نقل داخلي كارخانه براي رساندن راندمان به حداكثر در اين درس آموزش مي شود.

ويژگي خاص اين گرايش ايجاب مي كند كه از همان ابتداي تحصيل خواندن دروس تخصصي شروع گردد. در صورتيكه در گرايشهاي ديگر حدودا از سال دوم اين دروس شروع مي شوند. بايد توجه داشت كه اكثر دروس تخصصي گرايش ساخت داراي منابع فارسي نيستند و اكثر منابع به زبان انگليسي مي باشد و اين امر دانشجويان اين گرايش را مجبور مي كند كه از همان ترم اول به فراگيري زبان انگليسي مشغول شوند و اصطلاحات تخصصي را فرا بگيرند.

  انجمن مهندسي ساخت و توليد امريكا يكي از مهمترين انجمنهاي حرفه اي است كه بيش از70 سال است كه از علم ساخت و توليد حمايت ميكند . دفتر مركزي اين انجمن در ميشيگان قرار دارد و اين انجمن در بيش از 70 كشور جهان عضو دارد و توسط صدها شبكه جهاني حمايت ميشود . از نظر ( ماركوس كراتس ) رئيس انجمن ساخت وتوليد امريكا، هدف اصلي اين انجمن همگام ساختن مردم و تكنولوژي براي پيشرفت علم ساخت و توليد است . اين انجمن بطور ساليانه بيش از نيم ميليون مهندس ساخت و توليد و مدير اجرايي را تحت پوشش و سازماندهي قرار مي دهد و سازماندهي اعضاي انجمن از طريق برنامه هايي كه براي آنها ترتيب داده مي شود صورت مي گيرد و نشريات ، نمايشگاهها و منابع علمي و تخصصي در اختيار آنها قرار مي گيرد تا سطح علمي آنان را ارتقا دهد. اعضا و كارآموزان انجمن اين اطلاعات را از طريق 11 انجمن مرتبط با انجمن ساخت و توليد دريافت مي كنند . اين انجمن ها به قرار زير است :



Rapid prototyping
Robotics
Plastic
Material_ forming fabricating
Manufacturing Research
Machining
Machine Vision
Finishing processes
Electronic manufacturing
Composites manufacturing
Automation integration

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 

فرآیند تولید پیستون  piston        فیلم مستند فرآیند تولید پیستون  piston         
 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فیلم بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

فرآیند تولید زنجیر chain        فیلم مستند فرآیند تولید انواع زنجیر chain

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فیلم بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 

چطور میشه با ماشين تراش جاي خار (keyway) ايجاد کرد

در حالي که ماشين تراش حرکت دوراني دارد.

با مشاهده فیلم آموزشی که تو این پست گذاشتم شما هم یاد میگیرید که با ماشین تراش جای خار ایجاد کنید.....

 

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فیلم آموزشی روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 
 
 


ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

عیوب جوش و محدوده پذیرش براساس استاندارد    ISO  5817

بررسی عیوب زیر در فایل pdf در ادامه مطلب

ترک  Crack

حفرات سطحی Surface pore

چاله انتهایی جوش End crater pore

ذوب ناقص Lack of fusion or incomplete fusion

نفوذ ناقص در پاس ریشه Incomplete root penetration

بریدگی لبه جوش Undercut

انقباض ریشه جوش shrinkage groove

فاز جوش اضافی Excess weld metal

نفوذ اضافی Excess penetration

زاویه نامناسب گرده جوش Incorrect weld toe

سر ریز شدن فلز جوش Over lap

سوختگی از کنار Burn hrough

ساق جوش نا مساوی Excessive asymmetry F.W

تقعر ریشه جوش Root concavity

تخلخل در ریشه جوش Root porosity

شروع ضعیف قوس Poor restart

گلویی جوش نا کافی Insufficient throat thickness

لکه قوس Stray arc

پاشش Spatter

عدم تقارن زاویه ای Angular misalignment

بازشدگی نا صحیح ریشه Incorrect root gap F.W

عدم تقارن خطی Linear misalignment

گلویی اضافی جوش Excessive throat thickness

تخلخل خوشه ای Cluster porosity

سوراخهای کرمی شکل Worm holes

ناخالصیها Solid-Slag-Flux-Oxide inclusions

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فایل بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....
 
 

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
این سایت را حمایت می کنم
این سایت را حمایت می کنم